Personalismul este un eres apărut în secolul XX, ca urmare a confluenţei dintre curentele filosofice apusene (în special folosind un corolar al lui Tommaso d`Αquino) şi tendinţele ecumeniste ale unor gînditori răsăriteni. Lăsată neamendată, această erezie pătrunde tot mai mult în comunitatea clericilor intelectuali ai ortodoxiei, care adesea ajung, ca în vremea vieţii lui Orighen (ulterior anathematisit în multiple puncte şi dăţi de Biserică), să confunde ortodoxia cu personalismul, iar adevărata ortodoxie o consideră “fundamentalism”. E cazul multor ecumenişti, care invariabil consună cu personaliştii şi cu origheniştii. Mari exponenţi ai personalismului sunt Christos Yannaras şi Mitropolitul grec Ioannis Zizioulas (acesta din urmă combătut energic de Mitropolitul Ierotheos Vlachos), iar din păcate, ideile lor se regăsesc în scrierile multora dintre ierarhii pro-ecumenişti din toate bisericile autocefale.
Cea mai bună scriere pe tema anti-personalismului şi una dintre cele mai clare texte mărturisitoare ale Ortodoxiei marilor dogmatişti ai ei (Sf. Maxim de pildă) este cartea lui Jean-Claude Larchet – “Persoană şi Natură“, în traducerea pr. Dragoş Bahrim şi Marinela Bojin, editura Basilica, 2013. Îndemnăm oricare mărturisitor ortodox şi anti-ecumenist să o parcurgă cu atenţie.
Extrem de argumentat, capitolul I arată poziţia ortodoxă şi anti-papistă, capitolul II arată poziţia ortodoxă şi anti-monofizită iar capitolul III tratează problema personalismului. Cuprinsul recapitulează ilustrativ ideile:
PERSOANĂ ŞI NATURĂ
I.O critică ortodoxă a teoriilor personaliste ale lui Christos Yannaras şi Ioannis Zizioulas:
Metoda şi sursele teoriilor personaliste
Caracterul filosofic al gândirii lor
Sursele moderne ale gândirii lor
Caracterul binar al gândirii lor
II.Elementele problematice ale personalismului lui Yannaras şi Zizioulas:
Concepţia generală despre ipostas, persoană, esenţă/substanţă, natură şi individ
Opoziţia între persoană şi esenţă sau natură
O concepţie negativă despre esenţă sau despre natură
O concepţie particulară şi negativă despre individualitate
O concepţie particulară şi idealizată a noţiunii de persoană
Primatul ipostasului/persoanei în raport cu esenţa/natura
Caracterul nepatristic al concepţiei despre esenţă (sau substanţă), despre natură, despre ipostas, despre persoană şi despre individ în teoriile personaliste
ale lui Yannaras şi Zizioulas
Consecinţe eronate în ceea ce priveşte triadologia
Extrapolarea teoriilor personaliste şi existenţialiste la triadologie
O opoziţie artificială între teologia Părinţilor şi filosofia antică
O critică uneori forţată a teologiei apusene
O interpretare anacronică a Părinţilor capadocieni
Un dezechilibru în relaţia ipostasuri – natură, în favoarea ipostasurilor şi în detrimentul naturii, care constituie o eroare inversă faţă de cea a esenţialismului
Respingerea naturii ca principiu al unităţii divine
Afirmaţia că ipostasul Tatălui este cauza naturii dumnezeieşti
Supraevaluarea noţiunii de cauză în sânul Treimii
Supraevaluarea Persoanei Tatălui în sânul Treimii
Ideea că Tatăl cauzează celelalte două Persoane dumnezeieşti independent de natura dumnezeiască
Afirmaţia că Dumnezeu este persoana Tatălui
Definirea Persoanelor dumnezeieşti prin relaţiile dintre Ele
Confundarea proprietăţilor naturale cu proprietăţile ipostatice
Statutul energiilor dumnezeieşti
Absenţa unei abordări apofatice a Persoanelor dumnezeieşti în gândirea lui Zizioulas
Consecinţe eronate în domeniul hristologiei:
Minimalizarea şi devalorizarea celor două firi ale lui Hristos şi a rolului lor în iconomia Sa mântuitoare
Minimalizarea rolului suferinţelor şi al morţii lui Hristos în cadrul iconomiei Sale mântuitoare
O interpretare particulară a învierii
Deprecierea rolului exemplar al lui Hristos
Ideea că omul mântuit participă la modul de existenţă personal al lui Hristos
Ideea că Hristos ipostaziază ipostasurile umane
Consecinţe eronate în ceea ce priveşte antropologia
Omul, chip al lui Dumnezeu în calitate de persoană
Omul, chip al Treimii
Conceperea sexuală a chipului lui Dumnezeu la Yannaras
Afirmaţia că persoana lui Adam este cauza fiecărei persoane umane
Poate persoana umană să reproducă raportul care există între Fiul şi Tatăl?
Devalorizarea naturii create
O concepţie negativă despre temporalitate şi devenirea existenţei umane
Absenţa unei distincţii între natura originară, natura căzută şi natura restaurată
Idealizarea şi absolutizarea alterităţii
Absolutizarea şi idealizarea relaţiei
Ataşarea mortalităţii de statutul de creatură şi negarea nemuririi sufletului
O înţelegere greşită a biruinţei asupra morţii
Caracterul incoerent al distincţiei şi al relaţiei dintre „ipostasul biologic” şi „ipostasul eclesial”, în gândirea lui Zizioulas
Consecinţe eronate în ceea ce priveşte viaţa duhovnicească
O concepţie reductivă despre Biserică şi Taine
O concepţie reductivă despre mântuire şi îndumnezeire
Ignorarea posibilităţii de a transfigura natura umană şi caracterele individuale
O minimalizare a rolului harului dumnezeiesc
O concepţie simplificatoare despre asceză
Respingerea polului uman al sinergiei ascetice
Devalorizarea ascezei individuale şi a vieţii monastice
O subevaluare a păcatului şi a patimilor
Subevaluarea şi devalorizarea virtuţilor
Promovarea unei „spiritualităţi” vagi, îndepărtată de tradiţia spirituală a Bisericii Ortodoxe