Dacă oamenii ar activa conform naturii lor umane, calitativ deosebite şi ierarhic superioare tuturor celorlalte naturi – ei nu ar avea de ales decît unul din aceste două drumuri: glorie sau asceză. Restul e biologie.
Drumuri propriu-zise, prin care se realizează o integrare a vieţii omeneşti în eternitate. Şi tocmai pentru că satisfac setea aceasta de participare în veşnicie, gloria şi asceza pot fi numite căi, drumuri. Sînt şi alte năzuinţe şi idealuri şi dogme, care satisfac numai instinctele sau curiozităţile sau slăbiciunile umane.
Gloria – adică supravieţuirea concretă dar strict umană, vie dar intermitentă, supravieţuire prin carnea sau în conştiinţa urmaşilor – are anumite corespondenţe semnificative cu asceza. Dar aceasta din urmă se mişcă într-o altă dimensiune, mai profundă şi mai incomprehensibilă. Dificil de tradus raţional, a dat prilej nenumăratelor confuzii şi neînţelegeri.
Asceza poate fi magică sau religioasă. Poate fi o forţă liberă, avîndu-şi drept izvor voinţa omului şi drept ţintă capriciul sau curajul său, şi atunci e o energie magică (aşa cum e în India) -sau poate fi un act de mimetism al divinităţii, de renunţare definitivă la condiţiile umane, de submitere şi ofrandă, şi atunci devine un suprem act religios. Asceza magică – exaltînd iniţiativa umană, avîndu-şi sprijin în forţe umane şi începîndu-şi itinerariul de la om la zeu, fără nici o stînjenire de zeu – e o specie rară a gloriei.
Din punct de vedere magic, virginitatea e o putere inumană şi nelimitată, tocmai pentru că se răzvrăteşte instinctului care condiţionează şi limitează umanitatea. În mitologia Indiei, zeii cei mai puternici se tem de acei asceţi care practică prelungi şi crunte înfrînări. Zeii încearcă să-i ispitească sau să le făgăduiască orice – pentru că forţa antrenată de asceză îi depăşeşte, e o energie impersonală şi feroce, iar o dată strunită de voinţa unui ascet, libertatea lor divină e limitată. Atîta timp cît forţa e impersonală, oarbă, fizică – zeii nu se tem. Sînt înspăimîntaţi însă de posibilitatea canalizării şi organizării ei sub o iniţiativă personală. În concepţia indiană, tapas sau asceza e forţa maximă pe care o poate atinge un om – şi pentru aceasta, o dată cucerită, ea îşi poate avea un scop în sine. Ca orice forţă magică, e dincolo de legile creaţiei şi de limitele creaturii; e amorală şi e liberă; e joc. Privilegiul de a fi liber, liber de orice alteritate, de a crea şi distruge jucînd – e sîmburele oricărei doctrine sau tehnici magice.
Peste tot şi în toate timpurile asceza implică o renunţare – fie la viaţă, fie la fructele ei. Renunţarea, în sens de ofrandă sau de mimetism, e un act de infinite posibilităţi sacre. Dar magia, de asemenea, se poate sluji de renunţare, deşi într-un alt şi mult deosebit sens. În magie, aceasta înseamnă renunţarea la limitele impuse din afară, din firea lucrurilor sau din obiceiurile oamenilor. Nu e pasivitate sau resemnare – nu e în nici un caz ofrandă zeului – ci depăşire glorioasă a limitelor care încercuiau şi umileau lucrul la care un mag s-a hotărît să renunţe. De pildă, în magie, asceza sexuală e cultivată provizoriu pentru energia psihică pe care o produce. Dar aceasta e o disciplină provizorie; ţelul nu e puritatea, adică renunţare definitivă la sexualitate, ci integrarea senzualităţii în conştiinţa şi voinţa operatorului. Un om natural e răpus de voluptate: voinţa îi e violentată de masa de senzaţii provocate din afară, conştiinţa îi e orbită. [Superb paradox al fericirii umane.] În magie, voluptatea e dobîndită conştient şi stăpînită voluntar. Pentru că senzualitatea e obscură şi limitată, de aceea mesajul renunţării la umilinţele ei – şi îndemnul la o senzualitate glorioasă, victorioasă, divină (în înţeles magic; adică eroică), fără robia spiritului, fără oprimări obtuze şi triste.
Dar asceza ca act religios, implicînd o renunţare orientată către zeu, e o sterilizare prin puritate. Şi cum puritatea nu aparţine acestei lumi, asceza e alimentată, fortificată – într-un cuvînt realizată – cu şi prin gînduri de dincolo. Cu acest element – al purităţii reflectate din afara omului, dintr-o revelaţie sau o întrupare – asceza încetează de a fi magică. Ajunge o cale religioasă, adică un mijloc de apropiere reală, mimetică, a sufletului către Dumnezeu; ascetul renunţă de a imita creaţia sau de a-i înţelege legile şi renunţă de a se supune Creaţiei. El se îndreaptă numai către Creator, dar nu contemplativ şi exterior -prin rituri sau prin teologie – ci dramatic, imitînd şi retrăind agonia dumnezeului pe care îl caută, fie acesta Dionysos, Shiva sau Cristos. [Orice încercare de discuţie a adevărului acestor experienţe e exclusă din acest solilocviu. Mă interesează aici numai mecanismul formal şi implicaţiile filozofice ale acestor organisme spirituale.]
Castitatea indiană are un caracter esenţial şi comun tuturor formelor de asceză indiană: uciderea germenilor vitali prin suspendarea gradată şi suprimarea finală a dorinţelor, aşadar a actelor. Comparată cu fecioria creştină – trăire mitică, în unire cu Mîntuitorul (femeile) sau în unire cu agonia Sa (bărbaţii) – castitatea indiană poate apărea ca o dorinţă de extincţie, în timp ce castitatea creştină e o dorinţă acerbă de nemurire, de viaţă glorioasă în gloria lui Cristos.
Dar nu e aşa; asceza indiană conduce la o supravieţuire suprafirească. Ceea ce se numeşte mukti sau nirvana e o nemurire, dar nu în sensul creştin al termenului. Pentru creştinism – şi pentru occidentali în genere – ideea de nemurire e antropomorfică, e o continuare şi împlinire glorioasă a vieţii pămîntene: Raiul. Pentru viziunea sobră a spiritului indian, nemurirea nu poate avea nimic omenesc, ea nu poate fi o prelungire purificată a existenţei terestre. Nemurirea e reintegrarea spiritului în datele sale iniţiale: static, universal şi supramental. Beatitudinea – fie chiar cea cerească, despre care se poate spune că e o participare totală în Har – e înţeleasă de indieni nu ca o experienţă, nici ca o stare de graţie, ci ca o coincidenţă definitivă, statică, a spiritului cu el însuşi. Dar nu e anihilare. Ci pur şi simplu existenţă suprafirească şi globală; nu participare la Divinitate, ci identitate cu ea; nu o fericire prin tăria şi completitudinea raportului cu Divinitatea, ci transcenderea oricărui raport, de orice esenţă.
De la această specie rară a ascezei indiene, întoarcerea către asceza creştină – de prelungire glorioasă şi izbăvită a vieţii – e plină de confort şi de umanitate. Dar meridianul gloriei e înţesut cu tîlcuri diferite, cu valori şi variaţii dobîndite sau pierdute de-a lungul atîtor veacuri de experienţe. Se cuvine să le privim chiar în treacăt, înainte de a ne opri definitiv la glosa ascetismului creştin.
Deseori se repetă comparaţia dintre gloria abstractă – trăirea în memoria celorlalţi, transmiterea în timp a numelui mii de ani după ce faptul s-a consumat – şi gloria concretă, nemurirea prin urmaşi, „carne din carnea sa”. într-un anumit sens, Unamuno a epuizat glosa sensurilor acestor două glorii în comentariul său la Don Quijote. Seria vie şi concretă satisface instinctul de nemurire, de supravieţuire, pe care homo sapiens îl moşteneşte de la primate. E unul dintre puţinele instincte care au creat instituţii umane. [îndeobşte, instituţiile se reazemă şi se nutresc nu din instincte, ci din superstiţii.] Se pare că grecii au luat cei dintîi cunoştinţă de imensele posibilităţi ale gloriei şi dintr-un instinct obscur (cum l-au cunoscut probabil despoţii orientali) au făurit o voluptate şi o filozofie.
O filozofie, pentru că au făcut-o sens al existenţei, ţel al eforturilor şi liman al amărăciunii. O voluptate, magnifică, întrucît se pare că omagiile semenilor sînt singura hrană care satisface complet omul fără a-l violenta, a-l deposeda de sensul şi orientarea vieţii sale. Voluptatea omagiilor e o valenţă cu desăvîrşire masculină. Orice bărbat se trudeşte nu pentru dragoste, nici pentru flatări feminine, ci pentru o sinceră apreciere din partea superiorului său tehnic, a tovarăşilor de muncă din meşteşugul său. S-a exagerat stupid influenţa spiritului feminin în societatea apuseană. Una din păcălelile romantice pe care bărbaţii se întrec a o cultiva – e presupunerea tacită că femeile sînt inspiratoarele sau muzele lucrului lor. Iluzia e prea evidentă pentru a o refuta. De fapt, chiar în zona unde inspiraţia feminină se crede uneori indispensabilă, în lirică, ea se rezumă la material senzaţional, narcotic sau element cinetic. Departe de a fi indispensabilă, adesea coboară admirabile posibilităţi lirice în vulgaritate, cum istoria poeziei dovedeşte. Inspiraţia e de cele mai multe ori o supraîncărcare de senzaţii tari, care se cer urgent descărcate; de aici, confesiunile vulgare ale îndrăgostiţilor de mediocră tensiune; acte de dezgolire, de nuditate şi lamentaţie – de evidentă origine feminină.
Fireşte, concepţia aceasta modernă a omagiilor tehnice nu e tocmai ceea ce înţelegeau grecii prin glorie. Insistenţa lor în veşnicia operei şi, mai ales, filozofia pe care o implicau în glorie – sînt valori străine conştiinţei moderne. Într-un anumit sens, gloria Antichităţii clasice şi a Renaşterii e imposibilă într-o societate modernă. Au pierit neliniştea şi aşteptarea, acel sentiment prielnic expansiunilor din zone obscure, alimentate încă de spaime şi speranţe. Un erou nu există fără mit, iar mitul e produsul unei vaste experienţe asociate, manifestarea acelei anxioase aşteptări a maselor, aşteptare pentru deznodămînt, pentru o confirmare sau infirmare a zvonurilor ridicate de glorie. Misterul care se prelungeşte agonic, călătoria lentă şi rodnică a marilor fapte purtate de mesageri anonimi – într-un cuvînt aşteptarea, agonia, taina; sentimente în care religiozitatea sau activitatea fantastică, mitologică se pot dezvolta concret şi participa la viaţa colectivă sau individuală ca un element efectiv, iar nu ca o abstracţiune – sentimentul acesta e atrofiat în societatea modernă. Informaţia se răspîndeşte acum prompt şi cert, radioul şi rotativele pun capăt oricărei nelinişti. Nu mai circulă zvonuri, iar cînd circulă ele nu sînt produsul unei experienţe colective, nu sînt agonii sau profeţii – ci simple tactici de luptă ale unei coterii. În loc de legende şi eroi, ele răspîndesc surmenaj, dezgust şi neîncredere. Zvonurile moderne au pierdut orice valenţă folclorică, orice urmă de creaţie fantastică; nu mai încununează legende de eroi, ci vulgarităţi politice şi stupidităţi economice.
De aici, indiferentismul contemporan al maselor şi al intelighenţiei. Revelaţiile – care singure descarcă anumite experienţe de viaţă socială – sînt exterioare mecanismului societăţii moderne. Dacă acest mecanism ar fi suprimat necesitatea organică de anxiozitate şi aşteptare – nu l-am fi comentat. Dar, cum se întîmplă întotdeauna, nici această necesitate nu a dispărut, ci numai s-a transformat şi multiplicat. Există astăzi mii de specii de anxiozităţi factice, spaime şi aşteptări nutrite în sere: raiduri aeriene, curse de automobile, recorduri sportive, cazuistici adulterine, revoluţii care se vor face, invenţii mecanice, reportaje senzaţionale neconfirmate etc. Presa, care e tot – de la metafizică pînă la sinucidere -, cultivă copios şi tactic infinita varietate de nelinişti care vor proclama eroii. Dar natura lor factice şi parturiţia lor interesată e evidentă. Nimeni nu-şi mai aminteşte numele eroilor din presa de acum zece ani. Elementul pe care e întemeiată presa, şi politica, e succesul. Dar succesul nu e întotdeauna necesar gloriei. Nimeni nu cunoaşte numele victorioşilor generali care, rînd pe rînd, au cucerit în zilele noastre Republica chineză; dar puţini şi inerţi sînt aceia care n-au auzit de Gandhi, un învins.
Eroii aceştia ai presei nu satisfac instinctul mitologic al omului natural; de-aceea, ei trebuie schimbaţi prodigios. Orice succes monden participă la caracterul acesta fulgerător şi caduc al eroilor contemporani; pe cînd o adevărată glorie se urzeşte folcloric sute de ani după moartea eroului. Nimeni nu-şi aminteşte romanţele sau dansurile, vulgare şi factice, de acum zece ani; dar cine nu cunoaşte „oh! du Heber Augustin…”, primul „vals”? Cu toată metamorfoza lui melancolică – de la sentimental şi graţios la clovnesc – dovedeşte totuşi trăinicia impresiei populare; a cerut ani ca să accepte o melodie care nu era a ei, dar a păstrat-o de-atunci, timp de un veac, împotriva celorlalte compoziţii vulgare ce au urmat.
* *
Am observat în treacăt că elementul castităţii, sau puritatea absolută, nu aparţine ordinului natural uman. De aceea, asceza sexuală, dacă izbîndeşte, e fie operă magică – fie opera Graţiei. De altfel, însăşi ceea ce înţelegem noi prin puritate e un sentiment obscur, inutil şi extravagant de gratuit. Puritatea nu se poate comunica, nu se poate recunoaşte. Totul poate lua forma purităţii. Oricine, vicios în trecut, poate mima puritatea pur formală. Nu există posibilitate de control, putinţa de a atinge direct, suflet de suflet, puritatea. Scenariul dintre două suflete se creează prin sugestii, prin vorbe, prin atmosferă (milieu): Forma satisface. Organică necesitate a conştiinţei: exprimarea în forme flatante şi autoflatante. Provizorie iluzie. Creaţie.
Puritatea e inutilă. Singurul ei rost: posibilitatea comunicaţiei nemijlocite, recunoaşterea obştească, aşa cum se recunoaşte un obiect evident. Dar nu e aşa, pentru că e intransmisibilă. Şi nici nebunie nu e, pentru că în renunţarea care o determină se pot strecura slăbiciune, incapacitate, insuficienţă vitală, lipsă de imaginaţie etc.
[Există totuşi o preţuire a purităţii. În ceasurile confesiunii, între suflete care se iubesc, cei impuri – cei care mimează puritatea – sunt oricînd în primejdie de a se descoperi, printr-o nebunie, printr-o rănire a sufletului. Asemenea confesiuni sînt încercări de depăşire a individualităţii. De la rău la bine, saltul e calitativ, e revelaţie, şi înseamnă depăşirea individului. Confesiunea: participarea la sacralitate. – Aceasta e singura calitate a purităţii.]
Puritatea şi toată tehnica ascetică implicată pentru apărarea ei sînt complet zadarnice fără auxiliare sacrale, fără intervenţia acelor sentimente numite religioase. Acei teologi care socotesc puritatea posibilă numai prin Har divin nu fac decît să accentueze un adevăr fundamental în toate formele vieţii religioase. Pentru că, după cum am spus, asceza e un act imitator, dramatic; şi, lăsat puterilor sale, omul nu va coincide niciodată zeului.
Din punct de vedere magic însă, Graţia nu e necesară. Asceza e ea însăşi o forţă care poate fi orientată izbînditor, chiar împotriva zeului. Relaţiile magului cu zeul sînt raportul de invocare şi conjurare, niciodată de adorare. El coincide cu zeul prin voinţa lui şi forţa ritului, fără ajutorul zeului.
E firesc, aşadar, că din punctul de vedere creştin asceza – puritatea, virginitatea – e organic dependentă de sentimentul primitiv al durerii, al înfrîngerii, al neputinţei; în alte cuvinte – cu păcatul. Asceza e în acest caz fie pedeapsă pentru păcate actuale, fie de sine impusă tortură a răscumpărării de păcatul originar. Problema păcatului e prea largă şi prea încărcată de responsabilităţi pentru a încerca a o discuta în aceste pagini. Dar nu o putem ignora în relaţiile ei cu asceza, fie cea creştină, fie păgînă şi indiană. Antropologia creştină (augustiniană îndeosebi) se fundează pe păcatul originar – care e ideea de iniţiativă prin tentaţie, de libertate prin ignoranţă, de personalitate prin pierderea simţului de dependenţă care caracterizează creatura. E straniu cît de puternic supravieţuiesc anumite din aceste laturi ale păcatului originar în conştiinţa modernă. De pildă, iniţiativa prin tentaţie şi libertatea prin ignoranţă, amîndouă caracterizînd Adamul biblic, sînt tot atît de populare în veacul XX, după creştinism şi Renaştere. Oamenii activează numai întrucît sînt ispitiţi sau ignoranţi. Se mişcă numai pentru că sînt ispitiţi de instincte sau de idei, amîndouă exterioare omului, amîndouă violentîndu-i libertatea. E cel puţin paradoxal că modernii înţeleg prin libertate acele acte de submitere ordinelor inferioare, mai degrabă tropisme decît acte libere. Fireşte, libertatea e o concepţie dificilă, şi demonstrarea validităţii sale posibilă numai pornind de la premise magice. Dar libertatea prin ignoranţă – prin ignorarea poruncii, prin ignorarea de sine şi a spiritului critic etc. -, aşa cum a descoperit-o Adam şi cum o practică Occidentul, e o abdicare şi o înjosire. Cu cît Occidentul e mai ignorant, cu atît e mai liber şi spontan în activarea sa specifică, în timp ce libertatea orientală e posibilă numai prin cunoaştere metafizică.
Dacă asceza creştină se întemeiază pe simţul păcatului, desigur că izbînda exerciţiilor ascetice e posibilă numai prin ispăşirea Fiului omului, care stabileşte itinerariul răscumpărării, răsturnînd valorile vechii economii spirituale – Legea, plata omului pentru păcatele omului – şi întemeind o nouă economie, paradoxală, a iubirii şi speranţei. Dacă ascetul creştin mimează drama Cristosului agonizînd pe cruce şi încearcă să asimileze suprafiresc durerile şi umilinţele Mîntuitorului – izbînda acestei imitatio Dei nu e posibilă decît prin dubla minune a lui Cristos: învierea şi Harul. Pentru că, la urma urmelor, crucea e numai o negaţie, o negaţie magnifică şi cavalerească, desigur, dar fără nici o valoare dacă e disociată de înviere. Crucea – două drumuri care se întretaie, două fluvii care-şi spun nu! fiecare altuia -, ca şi agonia, lupta nesfîrşită între două valori, suspendarea dureroasă între două deznodăminte, amîndouă umane şi amîndouă eterne – nu sînt decît negaţii. Se pare că ele aparţin acelei largi şi cumplite familii de idei legate de monoteismul semit, de o serie de negaţii care produc o afirmaţie (Iehova; Allah; „nici un zeu nu e Dumnezeu, ci Dumnezeu!”), de propaganda exaltată a unei afirmaţii printr-o serie de negaţii (profetismul iudaic), de unitatea religioasă prin prozelitism şi intoleranţă (creştinism, islamism). Crucea, simbolul negaţiei vechilor valori şi momentul provocării vieţii înseşi – nu valorează nimic fără învierea cea din moarte, fără triumful pozitiv şi concret al nemuririi. De aceea, simpla asceză a unui creştin – reluarea voluntară a crucii – e nulă fără Speranţa mîntuirii prin Cristos, adică prin Harul învierii.
Nu intenţionez să discut aici istoria şi dezvoltarea ideilor ascetice în antropologia şi teologia creştină, dar e evident că orice creştin, prin firea lucrurilor, practică o anumită asceză. Paradoxul de la temelia asociaţiei creştine se manifestă printr-o poruncă ascetică: înlocuirea tuturor economiilor bazate pe dreptate, pe muncă şi răsplată, cauză şi efect – prin economia nebunească a răsplăţii neegale, a iertării, a credinţei, nădejdii şi, „mai presus de toate”, a dragostei. A cere unui om să iubească fără încetare, din toată inima şi fără nici o deosebire – e cel mai formidabil catehism ascetic pe care l-a cunoscut societatea umană. Dragostea, mai mult decît oricare altă pasiune, e una din acele operaţii neînţelese care proiectează omul în afara sa, îl ajută să rupă cercul de fier al limitelor personalităţii şi să se asimileze, pierzîndu-se în altă personalitate. Mai mult, deşi actul e dureros – căci e o agonie – sînt întotdeauna prezente speranţa şi anticiparea unei beatitudini nedesluşite, ceva care n-a fost şi nu va mai fi. Într-un cuvînt, dragostea e una din acele taine care dau omului gustul nepreţuit şi amar al absolutului.
Or, natura umană se opune prin toate instinctele şi economiile sale împotriva unei asemenea nebunii. Dacă ea se întîmplă, dovedeşte prezenţa altei ierarhii deasupra capetelor noastre – dar ea se întîmplă rar, sporadic şi fulgurant. Criză, agonie – nu se poate prelungi peste limitele rezistenţei materialelor. Iar materialele sînt, în cel mai bun caz, omeneşti, cînd nu aparţin exclusiv regnurilor vecine. Renunţarea aceasta la instinctele care poartă şi prelungesc viaţa – e o sobră viziune ascetică. Creştinul e un ascet prin însăşi vieţuirea lui şi, cînd oamenii au fost cu adevărat creştini, adică în cele dintîi trei secole d. Cr., însăşi mărturia lor de credinţă le aducea atîtea cazne şi moartea era atît de aproape, încît asceza ar fi fost inutilă. De aceea n-a existat un ascetism creştin propriu-zis decît după secolul IV.
Dar nu putem merge atît de departe, încît să socotim întreaga creştinătate o asociaţie ascetică, pentru simplul motiv că masa creştină nu a practicat de mult şi nu va practica mult timp paradoxala economie spirituală instaurată de Cristos în locul cumpănitelor, dar epuizatelor economii antice. Există însă un aspect al vieţii religioase creştine care trădează destul de accentuat valoarea lui ascetică. E submiterea individului faţă de comunitatea care păstrează carismatic trupul şi duhul Mîntuitorului; plecarea absolută faţă de Biserică; submiterea canoanelor, disciplinei şi pedepselor ei. Ceea ce înseamnă renunţarea la o libertate individuală obscură, instinctivă şi rebelă. Fascinaţia aceea magică – Jocul – e întotdeauna prezentă şi puternică în sufletul oricărui om. Jocul fascinează orice imaginaţie şi tentează orice om întreg. Teologia creştină numeşte acest neastîmpărat îndemn către Joc, către libertate şi iresponsabilitate, către creaţie şi vis – principiul obscur al dezordinii, prinţul întunericului, Satana. Nu scriu aici un tratat teologic, aşa că mă pot dispensa de termenii şi criteriile teologice. Numesc acest îndemn instinctul magic al libertăţii individuale, nestăvilite şi nelegiuite. El e deasupra binelui şi răului, pentru că e impersonal, e în firea universului şi la îndemîna omului; e, cu alte cuvinte, înnăscut în om pentru că omul însuşi nu e decît o parte din Creaţie. Dar el nu aparţine Satanei, nu e personal, nici personificat. E un dat fizic, universal. Anumiţi oameni au luat conştiinţă de aceste date; ei participă la ceea ce am numit, de-a lungul acestei cărţi, atitudinea magică.
Asemenea îndemnuri şi tentaţii sînt înfrînte de disciplina Bisericii. Chiar oamenii cei mai puţin creştini practică o anumită renunţare la unele din desfătările lui, la multe din pasiunile lui. Legea vieţii asociate creştine – fie sub aspectul său sacru, fie juridic – apasă deasupra oricărei ilegitimităţi individuale, şi se face ascultată.
Adevărata asceză însă în concepţia creştină e mimarea vieţii şi învierii Mîntuitorului. După cum am spus, o asemenea încercare, fără prezenţa Harului, e ineficace din punct de vedere religios şi invalidă din punct de vedere teologic. De aceea, o asceză e nulă fără exerciţiul rugăciunii, care e nădăjduirea şi invocarea umilă a Harului. Astfel, întîlnim pretutindeni, pe oricare drum ne-am apropia de asceza creştină, valoarea şi prezenţa indispensabilă a Harului. A încerca să ajungi zeu fără ajutorul zeului e o eroare pe care au observat-o şi osîndit-o multe curente religioase: de pildă hermetismul, mistica vişnuită etc. în creştinătate, asceza e tot mai mult înlocuită de alt exerciţiu, care tinde către acelaşi raport viu între suflet şi Cristos: rugăciunea. Dar în loc de a pleca de la o negaţie – cum obişnuieşte monoteismul întotdeauna -, în loc de a pleca de la agonie, de la luptă (luptă împotriva ispitei răului şi a rezistenţei materialului, de care trebuie să se ţină seama), cum face asceza, rugăciunea pleacă de la o afirmaţie, de la Victoria Mîntuitorului asupra agoniei, a vieţii şi a morţii, şi-şi fixează punctul de sprijin nu pe o pîrghie fizică, ci într-un paradox, într-o nebunie: în nădejdea Harului.
Dependenţa aceasta de Fiul omului, întemeiată pe o prodigioasă înţelegere a mecanismului voinţei – care prin simpla ei actualizare provoacă un imens baraj psihic şi înzeceşte piedicile naturale – a fost criticată de filozofii Antichităţii. Plotin, de pildă, (Eneade, cap. 9), critică şi dispreţuieşte pe creştini, care aşteaptă mîntuirea prin Cristos. Spune că nu e „onest” să cauţi mîntuirea altundeva decît în sine. E lesne de înţeles poziţia metafizicii şi misticii metafizice elene care, în acest punct, e în perfect acord cu soteriologia mai tuturor sistemelor filozofice indiene (de la sine înţeles cu cele magice). În India, orice individ e antrenat într-o ecuaţie karmică din care nu-l poate libera nimeni altul decît el însuşi. Karma fiind o lege cosmică şi impersonală, zeii sînt neputincioşi. Dar înţelepciunea şi voinţa omului nu sînt cu desăvîrşire neputincioase. Ele trebuie însă cultivate; asceza şi metafizica – mai întotdeauna interdependente – conduc omul cu adevărat viril la liberarea finală. Plotin, de asemenea, propune ascensiunea şi purificarea interioară, atît prin sterilizarea pasiunilor, cît şi prin iluminarea metafizică – drept singura soluţie soteriologică. Antichitatea practică o asceză destul de cruntă şi, fără a cita solitudinea Serapionului în Egipt şi a esenienilor în Palestina, e destul de amintit că fiecare filozofie antică, fiind în acelaşi timp o tehnică – adică un instrument de înaintare concretă şi depăşire progresivă, iar nu simplă mitologie abstractă, cum sînt metafizicile moderne -, propune anumite reguli ascetice indispensabile. E remarcabil că asceza filozofică antică lupta împotriva aceloraşi elemente umane împotriva cărora luptă şi actuala organizaţie social-creştină: pasiunile, jocul interior şi nedisciplinat, limitat prin propriile sale voluptăţi şi umilitor prin iluzoria-i libertate. Mijloacele de supresiune a pasiunilor – pe care un mag nu le suprimă, ci le exaltă pînă la transfigurare; le integrează drept instrumente propriei sale conştiinţe – sînt, fireşte, deosebite în creştinism şi în filozofia greco-romană. Clement Alexandrinul stăruie că adevăratul caracter al iniţiatului creştin e impasibilitatea, ceea ce stoicii numeau placiditate, ceea ce Antichitatea lăuda în masca zeilor.
* * *
Mă întreb dacă adevărata asceză n-ar fi renunţarea la setea pentru fructele acţiunilor noastre, renunţarea de a acţiona ca oameni, ca indivizi, ci a lăsa să se manifeste prin actele noastre altcineva, Dumnezeu de pildă. Căci dacă Dumnezeu trebuie să se manifeste în creaţie, el îşi va alege nu întotdeauna sfinţi şi proroci, ci şi oameni ca noi, cu păcate şi scăderi omeneşti. Să faci din trupul tău instrumentul Dumnezeului tău – de ce nu se află şi această poruncă printre atîtea altele?
Asceza n-ar mai fi atunci o arenă de antrenament carnal şi spiritual, n-ar mai fi o neodihnită zbatere între ispitiri şi îndoieli – ci o justificare a existenţei lui Dumnezeu prin bucuria noastră, o justificare a binelui existenţei prin sensul vieţii noastre.
Creştinismul n-ar mai fi o religie istorică şi geografică, o manifestare a Dumnezeului Unul într-o anumită zonă şi printre anumiţi oameni. Creştinismul ar fi atunci un sens universal al vieţii, o viziune de vaste proporţii, dincolo de istorie şi dincolo de continente. O viziune cosmică a creştinismului, în locul viziunii istorice şi politice de pînă acum. În care orice suflet mare şi orice făptură şi-ar recunoaşte drumul şi şi-ar căuta mîntuirea. O asceză în care nefireasca bucurie ar fi certitudinea că Dumnezeu acţionează prin mine şi că faptele mele – în loc de a fî aşa cum par, incoerente, neînţelese şi obscure – sînt întruparea voinţei şi inteligenţei lui Dumnezeu în lume.
Adevărata asceză ar fi atunci conştiinţa că faptele omului îşi au valoarea cosmică şi că infima lor prezenţă e indispensabilă bunei rînduiri universale.
fragmente alese din Mircea Eliade – Soliloquii (1932)